Ei oo häpee olla nopee

Posted on joulukuu 11, 2010 Kirjoittanut

30


Oon viime aikoina veivannut rattia yötä päivää ajellessani työasioissa ympäri Suomea. Mittariin kertyy viikon aikana  helposti yli 2000km ja ajaminen muuttuu jokaisen kilsan jälkeen enemmän ja enemmän siirtymiseksi paikasta toiseen nopeinta mahdollista vauhtia käyttäen.

Suuntasin Savonlinnaan Juha Parkkisen isännöimälle G42 kuntosalille ja poikkesin matkalla Vierumäen Urheiluopistolla lounaspalaverin merkeissä. Lähtiessäni sitten opistolta, olin tyylilleni uskollisena aivan helvetisti myöhässä aikataulusta.  Päätin ratkaista ongelman myös tyyliini sopivalla tavalla eli lasettamalla Nyslottiin sen minkä ravuri kulkee! Ja kulkihan se ajokortin ja muutaman satalappusen verran! Vaan ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin! Nyt valtionkassan vaurastuttua meikäläisen hetkellisestä vauhdinhurmasta, voi taas joku somppuperhe ostaa uudet emmaljungan rattaat. Heti tuli parempi mieli!

Ja jottei joku kuvittele, että meikä ajais aina kuin pullopersesika vaarantaen kanssa autoilijoita, niin paljastan koko tapahtumaketjun alulle panijan ja syypään vaaratilanteeseen. Eli tilannehan lähti siitä, kun ajoin motorin kiihdytysrampille ja huomasin etelästä lähestyvän samaan suuntaan ajavan farkkuvolvon, joka sattui tietty rinnalleni juuri kun tarkoitukseni oli siirtyä moottoritielle. Ajattelin, että kiihdytän hieman ettei tarvii kylkimyyryä ajella, mutta volvokuski päättikin, ettei hänen paskakoppinsa edelle kiilata ja nosti nopeutta. Kiihdytyskaista päättyi ja meikä joutui lyömään jarrua ja nöyränä siirtymään volvon taakse(paskat minä mitä nöyrä ollut, aivan liekeissä et nyt katotaan!). Ajattelin, että siirryn asiallisesti ohituskaistalle ja malttia käyttäen, sekä moottoritien jäisen pinnan huomioiden, ohitan tuon keskituloisen keskivertoperheen faijan silmäterän, volvo T50:en. Samalla hetkellä kun kisavietin sokaisemana latasin tallan pohjaan, takanani oleva kyttäpartio lukitsi Stalkerin tähtäimen meikäläisen peräpuskuriin ja valmistaui  mittaamaan kisasuoritustani. Tosin volvokuski oli mitä todennäköisemmin huomannut kytät(nauroi kun ohitin hänet), eikä pettymyksekseni lähtenyt mukaan kisaan. Löysäsin hieman saatuani riittävän etumatkan, mutta siinä vaiheessa peli oli jo menetetty. Kisan mustahevonen – hopeinen Skoda Octavia – väläytti pysäytysvalot päälle ja kiilasi takapuskurin kulmaan kiinni ahdistaen meikäläisen välittömästi tien sivuun. Siihen loppui toviksi kiireet auton ratissa.

Puolustus

Omasta mielestäni ohitustilanteessa snadi hetkellinen ylinopeus(173km/h) oli täysin ymmärrettävää ottaen huomioon volvokuskin erittäin provosoivan liikennekäyttäytymisen. Mitä tulee 4km matkalla mitattuun keskinopeuteen(141km/h), niin yritin kyllä heti ohituksen jälkeen vähentää nopeutta, mutta jäisellä motorilla auto vain liukui eikä vauhti hiljentynyt millään…oikeesti!

Loppukiukut

Täytyy kyllä ihmetellä mikä siinä ihmisiä niin v*tuttaa, jos joku ohittaa tai tulee rampilta eteen?! Mullakin ois nyt kortti taskussa jos tuo hinuri ei olis antanut syytä kuitata takaisin. Ajan vuodessa lähes 50000km ja melko usein ohittaessani muita huomattavalla nopeuserolla, alkaa pitkät vilkkumaan ja torvi soimaan!? Mikä on pointti? Jos jalkoihin jäävän aikomus on huomauttaa, että isoilla kiekoilla varustetun tehokkaan city-maasturin kuljettaja ajaa ylinopeutta ja ohittaa keltaisella viivalla, niin veikkaan että se on turhaa – maasturin kuski on varmasti tietoinen asiasta! Ja eikö ihmiset ikinä opi, ettei toisten asioihin kannata välttämättä puuttua? Varsinkin kaupunkiliikenteessä tuollainen huomauttelu ja mielenosoitus voi johtaa pikapalsuun keskellä risteystä. Kannattaa miettiä kahdesti, varsinkin jos kiilaavaa tai ohittavaa mustaa CLS meseä ajaa isokokoinen ja kaljupäinen mieshenkilö, onko se torven soittaminen aivan välttämätöntä? Tai jos näkee jonkun pysäköivän AMG:n invapaikalle, niin onko se minun tehtävä mennä huomauttamaan asiasta? Ainahan sitä voi leikkiä sankaria, mutta kannattaa muistaa, että jos vastassa oleva kaveri ei piittaa liikennesäännöistä, niin tuskinpa hän piittää muistakaan yhteiskunnan säännöistä, kuten esimerkiksi siitä, ettei toista ihmistä saa lyödä naamaan.

Onhan se siistiä!

Mun mielestä on helvetin siistiä kun joku painaa M3:lla ohi kaks ja puol markkaa lasissa tai pujottelee porchella neljän ruuhkassa kuin Palanderi konsanaan! Tuolla on tyyppejä jotka tekee fyrkkaa kuvaamalla vastaavia tilanteita, joten jengin pitäs olla tyytyväisiä et saa seurata showta livenä ja ilmaiseksi!

Toki vaaratilanteita syntyy, mutta vielä vaarallisemmaksi luokittelen vähäisellä ajokokemuksella liikenteessä olevat, herkästi panikoivat ja jatkuvaa alinopeutta ajavat nörttikuskit. Motorilla lumituiskussa 70km/h liikkuva Nissan Micra ilmestyy eteen kuin peura puskasta ja pelkkä väistöliike on korkeamman kädessä, saati sitten auton lapasessa pysyminen. Jos jotakuta pelottaa ajaa autolla niin kannattaako silloin ajaa ollenkaan?

Kaiken valvomisen ja kiireen keskellä olen saanut yllättävän hyviä jumppia suoritettua! Paino on pysynyt 104kg:ssa ja rasvat lähes ennallaan. Jatkuva liikkeellä olo on tehnyt massan lisäämisestä haastavaa, jollei lähes mahdotonta. Josko sitä Jouluna saisi sen verran rauhoitettua, että paino nousis lähemmäs tuota meikäläiselle maagista 110kg. Stressin vähennettyä huomattavasti, on kroppakin alkanut toimii aivan eri tasolla. Ajoittainen väsymys näkyy kuitenkin muistin puolella ja kuten kuvasta näkyy, ei kaikki treenikamat ole aina tarttuneet matkaan himasta lähdettyä. Selitellessäni Itiksen East Bodylla miksi treenaan Black Horset jalassa, kundit sanoivat yliolkaisesti, että treenaa vaikka munasillas! Enkä ihmettelis vaikka siellä joku niin tekisi. Treeniasu on kuitenkin toissijainen seikka East Bodylla.

Pitkät ajomatkat veti selän jumiin ja Koistisen Jorman ollessa reissussa, hätyytin Mäkelän Jampan apuihin. Jampalla oli messissä joku erikoissähkötyökalu, jonka hän kytki selkäputkiin sellaisilla johdon päässä olevilla lapuilla ja väänsi laitteesta woltteja. Ja johan toimi! Lihas alkoi supistella nopeasti ja voimakkaasti ja meikäläisen hämmästykseksi monta päivää rassannut kramppi aukes lähes välittömästi! Jos vastaavia ongelmia niin suosittelen soittamaan Jampalle! Valvominen ja sen aiheuttama kuivuminen vetää helposti lihakset lukkoon. Koetankin jatkossa lisätä suolan, nesteen ja ZMA:n käyttöä välttääkseni tuskaiset selkäkrampit.

Tämän kirjoituksen loppuun haluan lisätä, että kovaa ajaminen on mielestäni ok niin kauan kuin ajaa yksin. Kenelläkään ei ole oikeutta riskeerata toisten, etenkkään lapsien,  henkeä ja terveyttä ajamalla kusipäisesti. Ja sit vielä,  jos joku näkee mun ajelevan jossain seuraavan parin kuukauden aikana, niin hän näkee väärin.

Advertisements
Posted in: Uncategorized